11-İhracatı Özellik Arzeden Ürünler

Doğal Çiçek Soğanları:

Doğal Çiçek Soğanlarının Sökümü, Üretimi ve Ticaretine İlişkin Yönetmeliğe göre, doğal çiçek soğanları ihracat yönünden üç gruba ayrılır.

1) Doğadan toplanarak ihracatı yasak olan çiçek soğanları: Türkiye’de endemik ve nesilleri tehlike altında olan doğal çiçek soğanlarının sökümü ve ticareti yasaktır.

2) İhracatı kotayla veya başka herhangi bir kayıtla sınırlandırılan çiçek soğanları: Doğadan elde edildiği gibi ihraç edilecek türlere ait çiçek soğanlarının sökümü ve ihracatı ile materyali doğadan temin edilerek kontrol altında üretilen veya büyütülen çiçek soğanlarının ihracatı kotaya tabidir. Kotadan yararlanmak isteyen firmaların bu Yönetmeliğin 20 nci maddesine göre yeterlilik almaları ve 23 üncü maddesindeki ihracat yeterlilik koşullarını taşımaları zorunludur.

3) İhracatı üretimden serbest olan çiçek soğanları: Bu gruptaki çiçek soğanlarının üretimi için, doğadan materyal sökümüne izin verilmez. Tarla veya uygun alanlarda tohumdan üretilmek suretiyle elde edilen çiçek soğanlarının, il müdürlükleri tarafından üretim alanlarında, dikim, vejetasyon, hasat ve ihracat aşamalarında kontrol edilmek kaydıyla yurtiçi ve yurtdışı ticaretine Bakanlıkça izin verilebilir. Bu kapsama giren çiçek soğanlarına ait tür adları, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen tebliğde yer alır, ancak kota sınırlaması yapılmaz.

Doğal Çiçek Soğanı Teknik Komitesinin, ihracatı yasak olan çiçek soğanlarının cins ve türleri ile, doğadan elde edilmesini kontenjanla veya başka herhangi bir kayıtla sınırlandırdığı çiçek soğanlarının cinsleri, türleri, ihracat miktarları ve çevre ölçüleri yada ihracat amacıyla üretilmesini veya büyütülmesini uygun gördüğü çiçek soğanlarının cins ve türleri Bakanlık tarafından her yıl Ekim ayı sonuna kadar Resmî Gazete’de Doğal Çiçek Soğanlarının İhracat Listesi adı altında tebliğ olunur. Tebliğde belirtilen miktarlara ilave olarak herhangi bir ek kota verilmez. İhracat yeterliliği olan firmaların ihracat kontenjanları, Teknik Komite tarafından tespit edilir, onaylanarak kesinleşir

Nesli Tehlike Altında Olan Yabani Hayvan Ve Bitki Türleri 

 Nesli Tehlike Altında Olan Yabani Hayvan Ve Bitki Türlerinin İhracatına Dair Tebliğ (İhracat: 2007/4) eki Ek I-A, I-B; Ek II-A, II-B ve Ek III-A, III-B sayılı listelerde gümrük tarife istatistik pozisyonları ve isimleri belirtilen nesli tehlike altında olan hayvan ve bitki türlerinin sürdürülebilir kullanımını sağlamak amacıyla kontrol altına alınmıştır. Bu itibarla,  

- Ek I-A, II-A ve III-A sayılı listelerde yer alan bir türe ait örneğin ihracatı ve ithal edilmiş örneklerin ihracatı için Tarım ve Köyişleri Bakanlığından,   

- Ek I-B, II-B ve III-B sayılı listelerde yer alan bir türe ait örneğin ihracatı ve ithal edilmiş örneklerin ihracatı için Çevre ve Orman Bakanlığından,    

CITES belgesi alınır. CITES belgesi gümrük beyannamelerinin tescili aşamasında gümrük idarelerince aranır ve bu belge gümrük beyannamesine eklenir.İhracata ve ithal edilmiş örneklerin ihracatına ilişkin CITES belgeleri düzenlendiği tarihten itibaren 6 ay süreyle geçerlidir.

Tohumluk İhracatı

2007/4 sayılı Tohumluk İhracatı Uygulama Genelgesi’ne göre: 

Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığınca yayınlanan İhracı Yasak ve Ön İzne Bağlı Mallara İlişkin 96/31 sayılı İhracat Tebliği Ek-1’de ihracı yasak malların listesi verilmiştir. Bu listenin 3. sırasında tütün tohumu ve fidesi, 8.sırasında ihracı yasak olan Doğal Çiçek Soğanları, 13.sırasında da asma, incir, fındık, antep fıstığı fidanının ihracı yasaklanmıştır. 

Ayrıca 5 Şubat 1998 tarih ve 23249 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan 96/31 sayılı ihracı yasak ve ön izne bağlı mallara ilişkin Tebliğde değişiklik yapılmasına dair 98/1 Sayılı İhracat Tebliğine göre; ihracı yasak mallar ek 1 listesinin meyve fidanları ile ilgili 13.maddesinde de zeytin, incir, fındık, antepfıstığı ve asma (sultani ve çekirdeksiz) fidanlarının ihracı yasaktır. 

Gerek ticari, gerekse deneme ve demonstrasyon amacı ile ihraç edilecek tohumluklar için başvurular İl Müdürlüklerine veya TÜGEM’e (Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü)  yapılır. 

Yem ve Yemlik Maddelerin İhraç İşlemleri 

1734 Sayılı Yem Kanunu ve Yönetmeliğinin 8. ve 24. maddeleri gereği bakla, fiğ, çavdar, darı, keten, kenevir, yulaf, aspir, kolza, kuş yemi, nijer, yalama taşı ve her çeşit karma yemlerin ihraç izni Tarım İl Müdürlüğünden verilmektedir. Diğer yem ve yemlik maddelerinin ihraç izinleri Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünce verilmektedir. Yem ve yemlik maddelerin ihraç politikasını belirlemek üzere ilgili yıl içinde yayınlanan tamimde belirtilen yemlerin ihraç etmek isteyen kişi ve kuruluşlar. 

- Dilekçe

- İhracat Müsaade Talepnamesi (2 suret / EK- 1)

- Proforma fatura (2 suret ,yeterli damga pulu yapıştırılmış olacak ),

- Alıcı firma istek ülkesi veya sözleşme,

- Analiz Sertifikası veya Spesifikasyon Belgesi 

ile gümrüklemenin yapıldığı yerdeki Tarım  İl Müdürlüğüne başvurularak ihraç müsaadesi talebinde bulunulacaktır. Talebin uygun görülmesi durumunda İl Müdürlükleri tarafından, İhraç Müsaade Talepnamesini arkasında yer alan bölüm onaylanıp bir sureti ihracatçı firmaya verilir. Talepnamede izin tarihinden itibaren 90 günü geçmeyecek şekilde son ihraç tarihi yazılır. 

Fiili ihracat sırasında yem ve yemlik madde gümrük sahasına girdikten sonra, ilgili firma dilekçe, gümrük beyannamesi ve mal faturası ile Tarım İl Müdürlüğüne müracaat eder. İhraç edilecek ürünlerden gümrük sahasında numune alınır. Gerekiyorsa laboratuarda analizi yapılır. Uygunluğu tespit edilen ürünün ihracına izin verilir. 

Diğer Özel Belgeler:

Aflatoksin Analiz Raporu: ; İncir, fındık, antep fıstığı gibi kurutulmuş meyvelerde küf kalıntısına ilişkin aflatoksin kontrolü istenmektedir. Bu rapor üniversitelerin analiz labaratuarlarından veya KOSGEB labaratuarlarından temin edilebilir.

Sülfit Analiz Raporu: Kükürtle sarartılan kuru kayısıda sülfit kontrolü istendiğinde ilgili labaratuar analiz raporları da ihraç belgelerine eklenmektedir.

C 13 Analiz Raporu ve Doğal Arı Balı Analiz Belgesi: Bal ihracatımızda sürekliliğin ve artışın sağlanabilmesi amacıyla ülkemizden ihraç edilecek her parti balda C13 Analiz Raporu aranması ve C13 Analiz Raporu olumsuz ise söz konusu bal partisinin ihracatına izin verilmemesi talimatlandırılmıştır.

C 13 analiz testinde kullanılacak numunenin Dış Ticarette Standardizasyon Denetmenlik yetkilileri tarafından TS/3036 Bal Standardı Tasarı’sının ilgili maddesine göre alınıp, mühürlendikten sonra ihracatçı veya yetkili temsilcisine zimmetlenerek verilmektedir. Analizleri Ege Üniversitesi İlaç Geliştirme Farmakokinelik Araştırma Uygulama Merkezi’nde (ARGEFAR) yapılmakta, analiz sonuçları bahse konu laboratuar tarafından Dış Ticaret Standardizasyon Grup Başkanlıklarına, Grup Başkanlıkları tarafından ise ilgili İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliklerine intikal ettirilmektedir. Birlik Genel Sekreterliğine intikal ettirilen raporlar esas alınarak, sonucu uygun olanlar için beyanname kayda alınmaktadır.

Ayrıca, 0409.00. GTİP’li Tabii Balın ihracatında ve ithalatında (geri gelen eşyada dahil olmak üzere) Doğal Arı Balı Analiz Belgesi Gümrük İdareleri tarafından aranmakta ve söz konusu belgenin ibraz edilmesi halinde ihracatına ve ithalatına izin verilmektedir.

Orman/Tekel Nakliye Tezkeresi: Orman ürünlerinin ihracı için istihsal yerinden, tekele tabi eşyada ise Tekel idaresince tanzim olunarak verilen belgelerdir. (6831 sayılı Orman Kanunu’na ve 1177 sayılı Tütün ve Tütün Tekeli Kanunu’na göre)

Kumanya Listesi: Çıkış yapan deniz, kara ve hava nakil araçlarına verilecek   kumanyaların kayıtlı olduğu belgedir. Bu belge beyanname addolunarak, gümrük işlemleri bunlar üzerinde yürütülür.

Hiç yorum yok: